Paper/poster

Paper data

Paper title: 
Učitelia matematiky v úlohe tvorcov e-learning kurzov
Paper title (EN): 
Mathematics Teachers as e-learning course creators
Autor/Authors: 
Baraníková,H.
Key words: 
IKT, e-testovanie, LMS, výučba matematiky, didaktické testy, internet, e-learning, študijné materiály.
Key words (EN): 
ICT (information and communication technologies), teaching of mathematics, LMS Open Source, adaptive educational hypermedia systems, didactic tests, internet, e-learning, e-testing, study materials.
Text of abstract: 
E-learning prináša okrem iného zmenu postavenia a úloh učiteľa vo vzdelávacom procese. Jednou z nich je úloha tvorcu e-learning kurzov. Tento príspevok prezentuje skúsenosti autorky v e-learningu, ktoré získavala postupne, ako tvorca e-learning kurzov. Autorka poukazuje na dva základné problémy vznikajúce pri tvorbe týchto kurzov. A to: motiváciu učiteľov a časovú náročnosť tvorby kurzov s využitím vzdelávacieho prostredia MOODLE. Moderný výučbový systém súčasnosti by mal určite akceptovať poznatky z oblasti počítačových sietí a spĺňať požiadavky didaktických noriem. Napriek snahe vytvoriť vhodnú kompozíciu uvedených komponentov zostáva problémom nájsť riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým požiadavkám a hlavne schopnostiam študujúceho, jeho záujmom a cieľom. V budúcnosti budú tieto systémy schopné lepšie využívať poznatky o každom študentovi a prispôsobovať mu výber a usporiadanie výučbových materiálov, ako aj spôsob ich prezentácie tak, aby výučba prebiehala čo najefektívnejšie. K tomuto cieľu sa snažia priblížiť moderné výučbové systémy budované na báze adaptívneho riadenia s využitím adaptívnych hypermediálnych systémov. Výhodou tohto typu vzdelávania pre vyučujúceho je schopnosť efektívne a úsporne uspokojiť potreby veľkej skupiny študujúcich. Informačné a komunikačné technológie (IKT) sa tak stávajú neoddeliteľnou súčasťou nášho denného a externého vzdelávania a umožňujú do značnej miery zintenzívniť, zinteraktívniť a zefektívniť celý vzdelávací proces. Záverom práce je v príspevku poukázané na možnosti použitia a prínosu e-testovania vo výučbe matematických predmetov na SPU v Nitre.
Text of abstract (EN): 
Author highlight two basic problems which arose in e-learning course creating for teachers. These are: a motivation and time consumption. Author used learning environment MOODLE. The paper introduces integranted e-learning as a new form of education in the natural sciece subjects in this case university course of mathematics. In the article we deal with the possibilities of using e-testing in the teaching of mathematical subjects at SAU. The computer network education efficiency is determined by interconnection of theory and the need simulation. Learning management system (LMS) utilization is to a great extendrelated to this condition. There are more ways how to teach network Technologies. It has been tough time for a university in recent years. It has to face crucial changes in terms of standardization of teaching and learning processes within the Unified European community on one hand, the transformation of conservative overview to a modern one incorporating information communication technologies (thereinafter ICT) with the application of new forms of tuition on the other. The Internet provides great opportunities in terms of information access, yet it also offers possibilities for directed study that effectively infer the learner’s needs and desires. The fundamental prerequisite for this is creation of high-quality e-course incorporating LMS features in accordance with didactics of teaching and learning aids creation. In the article is presented new discipline Mathematical Informatics as penetration part of informatics and mathematics or as example of applied informatics in mathematics. The paper introduces integrated e-learning as a new form of education in the natural science subjects in this case university course of mathematics. Implementation of the real and exact experiments into teaching process, up till now not available, gives the possibility of the combined interaction instructor-student by means of three components, interactive text book, applet and real experiment across the Internet. In the article we deal with the possibilities of using e-testing in the teaching of mathematical subjects at SAU in Nitra.