
INTERNATIONAL SCIENTIFIC DAYS 2008
Competitiveness and Economic Growth: European and National Perspectives
May 28 - May 30, 2008
Nitra, the Slovak Republic
May 22, 2008
LIST OF REGISTERED PARTICIPANTS
Ing. Miroslav Ivánek
Ivánek,M. - Piešťanský,J.
Adaptácia a začínajúci učiteľ
Adaptation and beginning teacher
Anotácia:
V článku predstavujeme niektoré problémy s adaptáciou začínajúceho učiteľa, ktoré sú spojené aj s hľadaním východísk. Jedným z kľúčových je aj pedagogická prax, nenahraditeľná už v rámci prípravy budúceho učiteľa. Tu začína robiť svoje prvé kroky", ktoré neskôr po prvom nástupe do zamestnania mal by sledovať a viesť učiteľ uvádzajúci.
Prívlastkom uvádzajúci býva na strednej škole označený pedagóg ku ktorému je začínajúci učiteľ pridelený. Učiteľskému elévovi pomáha sleduje jeho rast a hodnotí jeho pokroky. Obdobie takéhoto zaúčania a uvádzania do praxe by malo spravidla trvať asi 1 rok.
Učiteľ-začiatočník dopredu nevie ku komu bude riaditeľom školy pridelený a takisto ani učiteľ uvádzajúci nevie, aký skvelý adept učiteľstva bude pridelený jemu. Je to v skutku dokonalá príležitosť pre obidve strany ako uplatniť svoje schopnosti nadviazať kontakt.
Abstract:
The article introduces some of the problems with adaptation of beginning teacher which are also connected with finding resources. One of key ones is also pedagogical practice, which is required already during preparation process of beginning teacher. This is the space for his/her "first steps" which later should be monitored and led by mentor teacher.