
INTERNATIONAL SCIENTIFIC DAYS 2008
Competitiveness and Economic Growth: European and National Perspectives
May 28 - May 30, 2008
Nitra, the Slovak Republic
May 22, 2008
LIST OF REGISTERED PARTICIPANTS
Mgr. Elena Kováčiková
Kováčiková, E.
CLIL - Integrované vyučovanie cudzích jazykov a nejazykových predmetov
CLIL - Content and Language Integrated Learning
Anotácia:
CLIL sa stal pojmom, ktorý zastrešuje a spája obsah predmetu ako napr. fyzika alebo geografia cez médium cudzieho jazyka, alebo štúdium jazyka cez obsahovú stránku predmetu. CLIL predstavuje širší kultúrny kontext, je prípravou na internacionalizáciu, podporuje myšlienku plurilingvizmu, rozvíja multilingvistické prístupy a v neposlednom rade zlepšuje všeobecnú a špecifickú jazykovú kompetenciu. Tento príspevok sa zaoberá výhodami a prekážkami v realizácii tohto nového prístupu k výučbe angličtiny v našej krajine.
Abstract:
Content and Language Integrated Learning (CLIL) has become the umbrella term describing both learning another (content) subject such as physics or geography through the medium of a foreign language and learning a foreign language by studying a content-based subject. CLIL introduces wider cultural context, prepares for internationalisation and supports the idea of plurilingvism, develops multilingual interests and attitudes and improves overall and specific language competence. This paper deals with advantages and obstacles of this new approach in teaching and learning English in our country.