
MEDZINÁRODNÉ VEDECKÉ DNI 2008
Konkurencieschopnosť a ekonomický rast: Európske a národné perspektívy
28. mája - 30. mája, 2008
Nitra, Slovenská republika
22. mája 2008
REGISTROVANÍ ÚČASTNÍCI
Ing. Radoslav Jakub
Jakub, R.
Analýza vývoja odbytových organizácií výrobcov na Slovensku
Analysis of the development of the producer's sale organizations in the Slovak Republic
Anotácia:
V členských štátoch EÚ-15 a USA je finálna realizácia poľnohospodárskej produkcie na trhu prevažne zabezpečená prostredníctvom organizácií, ktoré zastupujú jednotlivých farmárov. Motívom spájania je najmä zvyšovanie efektívnosti výroby a predaja poľnohospodárskych produktov prostredníctvom spoločného marketingu a využitia silnejšej pozície na trhu. V posledných rokoch bol aj na Slovensku zaznamenaný postupný rast záujmu poľnohospodárskych prvovýrobcov o združovanie sa do väčších celkov. Finančnou motiváciou bolo aj poskytnutie podpory z Plánu rozvoja vidieka SR 2004 - 2006 prostredníctvom opatrenia Odbytové organizácie výrobcov", ktorej účelom je dať impulz pre vytváranie a fungovanie týchto združení.
Cieľom príspevku je analýza vývoja a postavenia odbytových organizácií na Slovensku.
Na základe analýzy súčasných trendov v dodávateľsko-odberateľských vzťahov je možné predpokladať nárast počtu novovzniknutých organizácií združujúcich poľnohospodárskych prvovýrobcov na Slovensku. Doterajší vývoj a aplikácia skúseností z krajín EÚ-15 potvrdzuje predpoklad, že tieto združenia budú v budúcnosti hrať významnejšiu úlohu pri stabilizácii dodávateľsko-odberateľských vzťahov v agrokomplexe SR.
Abstract:
The final realization of primary agricultural products in EU-15 and USA is operated by the organizations that represent individual farmers. The object of this is more effective production and selling of agricultural products on the market based on common marketing and using stronger position in negotiation.
The interest of primary agricultural producers to league into larger entities is growing up in Slovakia during the last years. Financial motivation was the support provided from Rural Development Plan SR 2004-2006 through the measure Producer groups" given for creation and administration of these groups.
The aim of this paper is analysis of the development and position of producer's sale organizations in Slovakia.
Based on the analysis of present trends of market relations is possible to estimate the growing of number of new organizations in Slovakia. Recent growth and application of practices of the EU-15 member states confirm our assumption that these organizations will play the significant role in stabilizing market relations between the producers and processors in the agri-food sector of the Slovak Republic.